Hjælp til din angst i Lyngby

Angst er oftest kendetegnet ved en indre fornemmelse eller en ydre hændelse, som gør dig urolig eller bange. Angsten er ofte ubehagelig eller svær på den måde, at det vi gør for at få den til at gå væk på den ene side hjælper men på den anden side ikke hjælper godt nok til at fjerne angsten helt. Dette hedder sikkerhedsadfærd. Sikkerhedsadfærd kommer i stedet for at hjælpe på angsten komme til at øge den ved at bekræfte hvor meget magt, det vi er bange for, har over os.

Vi kan dermed blive angst for angsten - det vil sige at bare tanken om at det vi er bange for kan ske, gør os bange.

Hvad er angst og hvornår skal jeg søge hjælp

At være bange er en følelse, som vi alle kender og mærker ind imellem. Den hjælper os med at passe på i farlige situationer. 

Det er når angsten forhindrer os i at leve det liv vi gerne vil, og som vi kan se at de andre gør uden besvær, at det er vigtigt at få hjælp til at håndtere sin angst.

Symptomer på angst kan være:

  • hjertebanken/li>
  • summen for ørerne
  • rystelser
  • vejrtrækningsbesvær
  • følelsesmæssige udsving

Angstbehandling

Angstbehandling handler om at reducere angstniveauet, så du er mere fri til at leve det liv, du ønsker. En del af behandlingen handler om at finde ud af mere om:

  • Hvordan angsten er opstået, hvor længe har den været der?
  • Hvilke tanker, styrer angsten nu?
  • Hvad gør du for at hjælpe dig selv, når du bliver angst?
  • Hvilke katastrofetanker, der opstår når angsten vokser og du oplever ikke at kunne kontrollere den?

Svarene på disse spørgsmål kan måske stå helt klart for dig, eller de kan være diffuse fornemmelser. Begge dele er normalt.

Eksponering, det vil sige at nærme sig det du frygter, kan være en vigtig del af behandlingen for angst. At nærme sig det vi er bange for kan både være en handling eller det kan være det at tale højt om det. For mig er det helt afgørende at vi arbejder i det tempo, som er passende og behagelig for dig.

Få hjælp til at leve et liv med angsten, ikke i kampen mod angsten

Et andet vigtigt element i det at få hjælp til sin angst, handler om at erfare og acceptere at alle mennesker mærker angst. Det er en naturlig og meningsfuld del af livet - der hvor angstbehandling bliver gavnlig er når angsten er overvældende stor og/eller forhindrer dig i at leve et normalt liv.

På længere sigt er det en stor styrke i livet at kunne mærke og tåle at blive angst eller bange. Dermed kan du styre angsten, i stedet for at angsten har magten over dig.

Nyhed: Tilskud fra DANMARK til en lang række poblemstillinger. Se mere her.


SYMPTOMER

Læs mere om de temaer du kan
arbejde med hos en psykolog:


Klik på temaet for at læse mere

Psykolog online: Få hjælp af psykologen i dine egne trygge rammer - Læs mere