Hjælp til din angst i Lyngby

Angst er oftest kendetegnet ved en indre fornemmelse eller en ydre påvirkning, som gør dig urolig eller bange. Angsten er svær at håndtere, fordi det vi gør, for at få den til at gå væk, på den ene side hjælper her og nu, men på den anden side ikke hjælper godt nok til at fjerne angsten helt.  Disse handlinger, kaldet sikkerhedsadfærd, kommer over tid til at øge angsten, fordi det bekræfte hvor meget magt, det vi er bange for, har over os.

Vi bliver dermed angst for angsten - det vil sige at bare tanken om at det vi er bange for kan ske og at vi så vil blive ængstelige, fremkalder angst.

Hvad er angst og hvornår skal jeg søge hjælp

At være bange er en følelse, som vi alle kender og mærker ind imellem. Den hjælper os med at passe på i farlige situationer. 

Det er når angsten forhindrer os i at leve det liv vi gerne vil, og som vi kan se at de andre gør uden besvær, at det er vigtigt at få hjælp til at håndtere sin angst.

Symptomer på angst kan være:

  • hjertebanken
  • spændinger
  • summen for ørerne
  • rystelser
  • vejrtrækningsbesvær
  • følelsesmæssige udsving, kort lunte

Angstbehandling

Angstbehandling handler om at reducere angstniveauet, så du er mere fri til at leve det liv, du ønsker. En del af behandlingen handler om at finde ud af mere om:

  • Hvordan angsten er opstået, hvor længe har den været der?
  • Hvilke tanker, styrer angsten nu?
  • Hvad gør du for at hjælpe dig selv, når du bliver angst?
  • Hvilke katastrofetanker, der opstår når angsten vokser og du oplever ikke at kunne kontrollere den?

Svarene på disse spørgsmål kan måske stå helt klart for dig, eller de kan være diffuse fornemmelser. Begge dele er normalt.

Eksponering, det vil sige at nærme sig det du frygter, kan være en vigtig del af behandlingen for angst. At nærme sig det vi er bange for kan både være en handling, eller det kan være at tale om det. For mig er det helt afgørende at vi arbejder i det tempo, som er passende og trygt for dig.

Få hjælp til at leve et liv med angsten, ikke i kampen mod angsten

Et andet vigtigt element i det at få hjælp til angst, handler om at erfare og acceptere at alle mennesker mærker angst. Det er en naturlig og meningsfuld del af livet - der, hvor angstbehandling bliver gavnlig, er når angsten er overvældende stor og/eller forhindrer dig i at leve et normalt liv.

På længere sigt er det en stor styrke i livet at kunne mærke og tåle at blive angst eller bange. Dermed kan du styre angsten, i stedet for at angsten har magten over dig.

Særligt om helbredsangst / sygdomsangst

Især det sidste år, har vi alle været i den særlige situaiton, at vi må forholde sig til Coronavirus (COVID-19), og frygten for at vi selv eller dem vi holder af bliver ramt af alvorlig sygdom. Dette har skabt en øget forekomst sygdomsangst / helbredsangst eller ubehag ved tanken om at kunne smitte andre. 

Læs mere om helbredsangst / sygdomsangst her

Det kan medføre psykologiske reaktioner som:   

  • Dødsangst
  • Sygdomsangst / helbredsangst
  • Smitteangst

Mange er blevet mere opmærksomme på kroppens signaler og fået et øget angstniveau, når den har “givet lyd” fra sig. For nogle er dette en ny oplevelse og for andre er den blevet forstærket af det øgede fokus der har været i omgivelserne.

Arbejdet med helbredsangst handler også meget om at styrke sin fornemmelse for hvad man skal tage sig af - hvornår fornemmelsen af fare er på sin plads - og hvornår det er mere hjælpsomt at søge at berolige sig selv og tåle fornemmelsen af fare. Dette er svært og krævende arbejde, fordi vi netop er biologisk indrettede til at reagere på faresignaler - det er i bund og grund nødvendigt for vores overlevelse.

Et yderligere vanskeligt vilkår er, at vi lige nu har mindre mulighed for tæt fysisk og psykisk kontakt til de mennesker, vi normalt har omkring os i dagligdagen. Dette gør det sværere at hjælpe hinanden med at tackle svære tanker og følelser.

 Den øgede isolation kan gøre det endnu vanskeligere at håndtere svære følelser - både de der er relateret til sygdom og til livet generelt.

Typiske reaktioner på isolation er ængstelige og depressive følelser. Noget af det vigtigste, du kan gøre for at forebygge mistrivsel i disse måneder, er at vedligeholde dit netværk så godt som muligt, under de givne betingelser.

Tag kontakt for hjælp til din angst

Du kan kontakte mig pr. mail, telefon eller sms. Ønsker du at jeg skal ringe dig op, er du også meget velkommen til blot at sende  en sms med navn og telefonnummer.

Mail: info@sundhedspsykolog.dk
Tlf/sms: 61309752

Jeg vil ringe tilbage, hurtigst muligt, næsten altid samme dag. Du er velkommen til at skrive et tidsrum, som passer dig særligt godt eller ikke passer for dig.

Nyhed: klinikken følger sundhedsstyrelsens anbefalinger i forhold til coronavirus - skulle klienter eller jeg selv blive smittet, vil samtaler kunne gennemføres online.


SYMPTOMER

Læs mere om de temaer du kan
arbejde med hos en psykolog:


Klik på temaet for at læse mere

Psykolog online: Få hjælp af psykologen i dine egne trygge rammer - Læs mere